De kracht van rood

Stel je voor dat je thuiskomt na een lange werkdag in een rood geschilderde woonkamer. Hoe zou je dat vinden? Over het algemeen voelt men zich hier niet prettig bij, maar waarom vermijden velen deze kleur voor hun woonkamer? De invloed van kleuren dient niet onderschat te worden. In onze Nederlandse cultuur associeert men rood met passie, opwinding, liefde, maar ook met gevaar en agressie. Het verhoogt zelfs je hartslag en bloeddruk. Niet bepaald het rustgevende gevoel waar je naar verlangt na een vermoeiende dag.

Wist je dat in andere culturen de kleur rood trouwens andere gevoelens oproept? Zo associëren ze bijvoorbeeld in India de kleur rood met creativiteit. In deze blog ga ik uit van de Nederlandse cultuur waarbij ik overigens geen onderscheid maak tussen mannen en vrouwen.

Terug naar onze roots

De kleur rood kiezen we niet snel voor onze woonkamer. Waarom lijken we vaker te neigen naar natuurlijke tinten zoals aardse kleuren of groentinten voor onze woonomgeving? Onze menselijke oorsprong ligt in de uitgestrekte Savanne, een omgeving met natuurlijke tinten en aardse nuances. Deze oorspronkelijke habitat heeft een blijvende stempel gedrukt op onze zintuigen en de manier waarop we de wereld om ons heen ervaren. Dit verklaart waarom kleur niet alleen esthetisch is, maar ook instinctieve gevoelens en herinneringen oproept die geworteld zijn in onze evolutionaire geschiedenis.

Verleiding door kleur

Kleuren en onze perceptie spelen een cruciale rol in zowel bewuste als onbewuste stimuli in onze psycho-ruimtelijke relatie. Werken met kleur is daarom best een uitdaging. Bij het kiezen of aanbevelen van een afwerking houd ik rekening met een aantal variabelen. Op welke manier beïnvloedt het jouw perceptie? Hoe blijft het in de loop der tijd behouden? Hoe reageert het op verschillende lichtomstandigheden gedurende dag en nacht? En hoe beïnvloedt de textuur en reflectiviteit de omliggende elementen?

De antwoorden op deze vragen, resulteren in kleuren die gevolgen hebben voor de waarneming van een ruimte of gebouw en hoe het zich vervolgens verhoudt tot de omgeving. In het geval van jouw woonkamer zou je waarschijnlijk, onbewust door jouw instinctieve gevoelens, een natuurlijke kleur kiezen voor de wanden, maar in veel gevallen worden kleuren juist bewust gekozen. Die worden zodanig gekozen dat het specifieke gevoelens bij je oproept die je vervolgens aanstuurt om gewenste acties uit te voeren.

De snoepwinkel: rood, geel, oranje, paars, roze

Denk maar eens aan de snoepwinkel. Het zal je niet verbazen dat hier voor felle kleuren wordt gekozen vanwege de kleuren van het snoepgoed. Maar ook de verschillende kleuren van het snoepgoed zijn heel bewust gekozen. Levendige kleuren zoals rood stimuleren namelijk creativiteit en emoties. Geel roept blijdschap, vrolijkheid en optimisme op en straalt warmte uit. Oranje wekt naast vrolijkheid ook enthousiasme op en is een hele energieke kleur die de aandacht trekt. De kleuren roze en paars mogen uiteraard niet ontbreken in de snoepwinkel. Die twee kleuren worden vaak geassocieerd met fantasie, verbeelding, sprookjes, feeën, prinsessen en hebben daarom een magische aantrekkingskracht op kinderen.

Het fastfood restaurant: rood en geel

Een ander voorbeeld is het fastfood restaurant met de grote letter M. De kleuren die daar de boventoon voeren zijn overduidelijk rood en geel. Al hebben ze recentelijk de kleur groen geïntroduceerd. Groen wordt geassocieerd met natuur, duurzaamheid, geluk, groei en vernieuwing. Ik weet niet of jouw beeld van deze keten is veranderd na de introductie van de nieuwste kleur, maar bij mij in ieder geval niet. Daar is toch wel veel meer voor nodig. Aanvankelijk was het dus geel en rood wat de klok sloeg. De combinatie van deze twee kleuren is favoriet bij veel kinderen omdat het heldere en levendige kleuren zijn die aandacht trekken. Zelfs op jonge leeftijd zijn ze makkelijk te herkennen. Dit maakt het aantrekkelijk en stimuleert het de nieuwsgierigheid. Daarbij worden deze kleuren geassocieerd met blijdschap, energie en opwinding wat kinderen een gevoel van plezier geeft.

Groene oase van rust: groen

Als laatste wil ik graag een biofilisch voorbeeld geven van een geheel andere categorie: de natuurlijke aankomsthal op Schiphol. In het Green Nature Park, zoals het wordt genoemd, is er naast de natuurlijke elementen zoals echte bomen, planten, organisch gevormde banken, ook gekozen voor een kleurenpallet van verschillende groentinten. Op die manier wordt het gevoel van harmonie, geborgenheid, welzijn en duurzaamheid opgeroepen. Dit biofilische ontwerp biedt een oase van rust en veiligheid zodat je weer kunt bijkomen na de vermoeiende reis.

Daar waar het in de snoepwinkel en het fastfood restaurant gaat om mensen te verleiden, lijkt het welzijn van de mens even centraal te staan in de aankomst hal van Schiphol.

Wat deze verschillende voorbeelden laten zien, is dat de invloed van kleuren een cruciale factor speelt in alle gevallen. Het beïnvloedt niet alleen onze bewuste waarneming, maar ook onze onbewuste reacties en acties. De invloed van kleuren dient niet onderschat te worden.

Als architect houd ik in het kleurgebruik rekening met variabelen, zoals de invloed op perceptie, duurzaamheid in de loop der tijd, reactie op verschillende lichtomstandigheden en hoe de textuur en reflectiviteit de omgeving beïnvloeden.

Vragen

Ben jij benieuwd welke kleuren we strategisch zouden kunnen inzetten bij jou in huis of op kantoor? Neem dan contact op via de onderstaande knop.